Podwozia komunalne, które posiadają bateryjny napęd elektrycznym i wykorzystywane są do zbiórki śmieci, podczas eksploatacji, dają zapewnienie zerowej emisji. W takiego rodzaju samochodach znajduje się wyposażenie flot. Ciągle wymagają one dużej ilości wysiłku organizacji oraz nakładów. To właśnie wzbudza dyskusje na temat tego, jak opłacalne może być takie rozwiązanie.
Silniki spalinowe są technologią, która jest stosowana i wypróbowana już od wielu lat. Aby osiągnąć cel, jakim jest zerowa emisja gazów cieplarnianych, wymagane jest zastąpienie ich innymi rozwiązaniami. Już w niedługim okresie czasu coraz częściej w zastosowaniach komunalnych, takich jak zamiatarki lub śmieciarki, wykorzystywane zaczną być samochody zawierające akumulatorowy napęd elektryczny. Na drogach znajdą się takie pojazdy, na przykład elektryczna śmieciarka.
W samochodach elektrycznych, które wykorzystuje się do zastosowań komunalnych, nie dochodzi do procesu bezpośredniego spalania się paliwa. W związku z takim działaniem nie powstają spaliny, a to, daje nam znaczne korzyści dla publicznego zdrowia. Wytwarzanie energii elektrycznej jest to proces o wiele mniej emisyjny niż spalanie oleju napędowego, a emisje, które powiązane są z jakością powietrza, występują dalej od mieszkalnych terenów, co zmniejsza ich wpływ, a także działanie na społeczeństwo. Silniki elektryczne, które działają napędzająco na śmieciarki albo zamiatarki, pracują o wiele ciszej niż silniki spalinowe. Dzięki temu uzyskujemy także zmniejszony poziom hałasu i poprawę środowiska pracy załóg.
Pierwszą w Polsce w stu procentach elektryczną śmieciarkę zarejestrowało Renault Trucks Polska.
Renault Trucks D-Wide Z.E. to trzyosiowy ciężarowy samochód w konfiguracji 6×2 z tylną osią kierowaną o DMC 27 t. i rozstawem osi 3900 mm. Dwa silniki elektryczne posiadające magnesy trwałe o łącznej mocy wynoszącej maksymalnie 370 kW oraz momencie obrotowym 850 Nm, są źródłem napędowym. Razem z silnikami jest obecna skrzynia biegów, która jest zblokowana o dwóch przełożeniach. Połączona jest wałem napędowym ze standardowym tylnym mostem. Wybór biegu dokonywany jest automatycznie. To właśnie zapewnia bardzo podobny, prawie taki sam moment napędowy na kołach, jak w przypadku pojazdu z wysokoprężnym silnikiem.
Wdrożenia bieżące
Podobnie jak w przypadku pojazdów komunalnych, które mają w sobie silnik Diesla, śmieciarka elektryczna jest dostępna w różnych masowych opcjach – od 3,5 t do 26 t dmc. oraz specyfikacjach. Jej ładowność jest różnego rodzaju. Zależy ona od wielkości baterii.
Należy uwzględnić, że większych rozmiarów baterie zajmują większą ilość miejsca. Więc istnieje szansa na kompromis pomiędzy ładownością a zasięgiem.
Wykorzystanie komunalne takiego rodzaju ciężarówek, na przykład właśnie jako śmieciarek, posiada kilka cech, które sprzyjają elektryfikacji, zwłaszcza gdy porównuje się je z innymi zastosowaniami w ciężkich pojazdach. Charakter zbiorczych rund w trybie start-stop, który zwiększa zużycie napędowego oleju, a także obciąża silniki wysokoprężne, jest idealnie dostosowany do silników typu elektrycznego.