Wentylacja w garażu – jak zapewnić skuteczną wymianę powietrza?

Montaż systemu wentylacyjnego w domu i garażu to poważne wyzwanie stojące przed każdym właścicielem nowo postawionej nieruchomości. Wiążę się z ogromnymi kosztami, wielką odpowiedzialnością i przede wszystkim zdrowiem rodziny. Wentylacja dla wielu wydaje się być dość błahą sprawą – przychodzi technik i zajmuje się zamontowaniem odpowiednich kratek i przewodów. Nie jest to jednak takie proste – zwłaszcza w przypadku garażu, który przecież nie zawsze jest w tym samym budynku co część mieszkalna.

 

Wentylacja garażu – podstawy

 

Podstawową funkcją wentylowania garażu jest odprowadzenie spalin pochodzących ze spalania paliwa w silniku na zewnątrz. Opary z benzyny, wilgoć i wszelkie unoszące się substancje są szkodliwe na człowieka, stąd potrzeba bezpiecznego ich pozbycia. Oczywiście na ich miejsce trzeba dostarczyć świeże powietrze. Toksyczność substancji i ich stężenie w garażu potrafi być bardzo wysoko, dlatego tak jak i domy – garaże muszą być wentylowane (zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury). Nie ma jednej metody wentylacyjnej dla tego pomieszczenia. Wszystko zależy od metrażu, usytuowania i połączenia z domem lub jego brakiem.

 

Garaż wolnostojący – wentylacja grawitacyjna wystarczy

 

Garaż wolnostojący z dala od domu to bardzo popularne rozwiązanie ze względu na niski koszt budowy. Często w tym wypadku stosuje się wentylację grawitacyjną (wentylacja mechaniczna jest niepotrzebna), inaczej zwaną naturalną. Nazwa nie jest tutaj przypadkowa, bo w ten sposób wentylowano niegdyś praktycznie wszystkie budynki (dalej jest to bardzo popularne). Wykorzystuje się w tym wypadku zjawisko unoszenia się ciepłych mas powietrza. Jednak ma ona swoje ograniczenia, w miesiącach zimnych różnice temperatur są na tyle duże, że przewody wentylacyjne radzą sobie ze spalinami. Kiedy jednak na dworze jest już sporo stopni powyżej zera – może być problem. Co prawda, niektórzy montują duże kratki na ścianach na dwóch przeciwległych ścianach pomieszczenia. Jeden z tych otworów powinien znajdować się blisko podłogi, drugi maksymalnie blisko stropu (chłodne, świeże powietrze wpada dolnym otworem, a zużyte wychodzi już jako ogrzana masa powietrza górną kratką). Dla garażu jednostanowiskowego powinny wystarczyć dwie kratki o wymiarach 14 x 14 cm. Główną zaletą jest minimalny koszt wentylacji. Schody zaczynają się wtedy, kiedy garaż jest jest ogrzewany.

 

Garaż ogrzewany – wentylacja mechaniczna i optymalna wilgotność powietrza

 

Ogrzewanie przynosi kolejne wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć. Niestety częstym problemem jest nadmierna wilgoć, która może prowadzić do powstania grzyba czy pleśni – nie mówiąc już o złym wpływie na zdrowie człowieka. W przypadku ogrzewanego garażu wystarczy montaż wentylacji mechanicznej wywiewnej, gdzie na początku przewodu wywiewnego będzie zamontowany wentylator. Nie potrzeba, żeby pracował non stop, dlatego wskazane jest zautomatyzowanie procesu poprzez montaż czujnika – kiedy wjedziemy, bądź wyjedziemy pojazdem z garażu, wentylacja sama się uruchomi.